![]() |
||||||
15.05.09 Enden er nær...
13.05.09
Max speed...
Stor takk går til Jørn Henning i
Østenfjeldske
Lambretta Club som sendte meg verktøy til å skifte opphenget
til motoren. Det var gjort på 10 min. :-) Frambremsen, original skivebrems, er nå montert. Jeg har oppgradert med hydraulisk overføring fra www.ScootRS.com. Det eneste som mangler der nå er montering av hydraulikkslangen. De har dessverre sendt med feil slange som har nipler i feil vinkel! Får se hva jeg får til. Sidedeksler er også ferdigmonterte.
02.05.09 Oppsummering de to siste mnd. Da alt skulle til pulverlakkering, måtte underlaget være godt. Kjøpte aluminiumssparkel og hadde på de få plassene det trengtes, og resultatet ble veldig bra. Nå har jeg fått det jeg trenger av nye deler, og bytter samtidig ut det meste av skruer og bolter med rustfritt og Ny-lock-muttere. Det er som kjent mye som rister løs etter hvert... Motor er nå nesten klar. Ødela en avstandsring i mag-housingen da jeg skulle presse på plass lageret. Har fått ny nå, og alt er montert. Gjenstår bare litt tilpassing av innsugsmanifold mot sylinder. Der måtte jeg frese litt med Dremelen. (...og hadde det ikke vært for Dremel så hadde ting tatt MYE lengre tid. Enestående verktøy for pussing av smådeler, sliping der det er trangt og fresing tilsvarende plasser..) Nå er monteringen i gang, og det ser bra ut. Håper alt passer som før og at jeg får alt på plass (som før). Har tatt mye bilder ved demonteringen.
01.03.09
Deler fra sandblåsing og motormontering Motoren har fått nye lager og veiva er på plass. Nå skal den bare settes sammen og begynne å tilpasse innsugsmanifolden og sylinderen. Den passet ikke helt overens, og må vel gå løs på den med Dremel... Ellers er bestilling på diverse deler sendt til Scooter-Center i Köln. Håper Robert & Co klarer å raske sammen de rette delene. Har vært litt både og...
18.01.09 Klar til sandblåsing 07.01.09 Begynnende restaurering Etter å ha kjørt den et par år (siste tur gang var den med som reservescooter til Classic Scooter Run i Gjøvik) kom lysten til å gjøre noe med den. Til tross for flikking etc, var den ikke så pen til tross for at den var original og tilnærmet uskrudd, og det fristet mer å få den litt penere. Spesielt sidedekslene var stygge. Dermed blir det jo slikt det gjerne blir at det ene tar det andre, og en total oppussing står for døren. Jeg bestemte meg for å bruke de deler som kan benyttes igjen, samt oppgradere motor og bremser til å få en bra touringscooter. Det blir da en 28mm
forgasser, Mugello 186 v3, hydraulisk brems foran (original skivebrems
opprinnelig, men da med wireoverføring), sandblåsing og pulverlakk av
nesten alle lakkerte deler. Demonteringen gikk raskt,
bare et par kvelder for total demontering av alt bortsett fra motor.
Alle potensielle vansker er (forhåpentligvis) fotografert og delene sortert i bokser.
De eneste problemer som oppsto under demontering var at det viste seg at ene pinnebolten til motoren var knekt, og at ene skruen som holder midtstykke foran på skjoldet knakk. Begge deler ble borret ut, og nye pinnebolter med Nylock-mutre blir montert i blokka. 01.01.09 Forhistorie og arbeid fram til nå. Dette er en liten "blogg" av restaurering av min Lambretta. Jeg kjøpte den usett i juni 2006 fra Vadsø, og den har opprinnelig gått i Trondheim. Jeg er eier nr 4. Slik så den ut da jeg kjøpte den. Det eneste jeg trengte å gjøre var å rense forgasser, bytte dekk og olje og feste kjøledekselet over sylinderen. Etter dette ble dette min "daily driver". Det neste jeg gjorde var å rubbe og polere scooteren og å sette på div gummitrim som manglet. Byttet også setetrekk.
|
|